Skip links
Published on: Social Media

Nationaal Social Media Onderzoek 2024: de topics

As we speak ontvangen op onze digitale deurmat (lees inbox): het Nationaal Social Media Onderzoek 2024. Als het ons vraagt hét trendonderzoek van Newcom naar het gebruik en de verwachtingen van social media in Nederland. Rete interessant, maar misschien wel een gedoetje om zelf door het document vol weetjes, tabellen en grafieken heen te lopen. En omdat wij het onderzoek al helemaal uitgespit hebben, geven we je hier de zes topics van dit jaar. You’re welcomeee!

Nationaal Social Media Onderzoek 2024 – de topics op een rijtje

📲 14,3 miljoen Nederlanders maken gebruik van social media en gemiddeld genomen besteden we bijna 2 uren per dag aan social media.

📲 Kanalen als WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram, Linkedin en TikTok blijven aan de top. X (Twitter) is na een dip in dagelijkse gebruikers gestegen.

📲 De populariteit van nieuwkomer ‘Threads’ lijkt van korte duur. Zo zijn al 400,000 gebruikers afgehaakt en lijken weinig niet-gebruikers het nog te gaan gebruiken.

📲 Onder tieners loopt het dagelijks gebruik van Instagram en BeReal terug. Kanalen als Snapchat en TikTok kennen net zoals de afgelopen twee jaar een groei bij deze doelgroep.

📲 Ook twintigers maken op dagelijkse basis minder gebruik van BeReal. Zij zijn dagelijks voornamelijk op Instagram te vinden.

📲 2,2 miljoen Nederlanders voelen zich minder gelukkig door het gebruik van social media. Meer dan vier miljoen Nederlanders denken er zelfs weleens aan om te stoppen met social media.

The good old

Dan hebben we het natuurlijk over WhatsApp. Met 13,4 gebruikers blijft dit kanaal het meest gebruikte kanaal in Nederland. En dat vinden wij eigenlijk helemaal niet gek. Want een leven zonder WhatsApp? Die is voor ons lastig voor te stellen.

Vragen over het Nationaal Social Media Onderzoek 2024? Meer weten? Of nu toch benieuwd naar het hele rapport? Stuur ons een berichtje. 🤗

 

Leave a comment