Let’s get social, want we maken met z’n allen intensiever gebruik van social media. We gebruiken meer platforms en spenderen er meer minuten op. Eén van de conclusies uit het Nationale Social Media Onderzoek 2022 van onderzoeksbureau Newcom.
Nationale Social Media Onderzoek 2022
Ieder jaar valt ‘ie weer op onze online mat (lees: inbox). Het onderzoek van Newcom met weetjes, tabellen en grafieken over het gebruik en de verwachtingen van social media in het nieuwe jaar. Rete interessant als je het ons vraagt, maar misschien wel een 𝘨𝘦𝘥𝘰𝘦𝘵𝘫𝘦 om er zelf helemaal doorheen te lopen. Daarom hebben wij de zes highlights voor je opgesomd:
Op een rijtje
🔎 Er zijn 13,7 miljoen (!) Nederlanders actief op één of meerdere social mediakanalen. Opvallend: dit is hetzelfde aantal als vorig jaar.
🔎 TikTok is de grote winnaar qua gebruik. Het aantal TikTok-gebruikers ligt 75% hoger dan in 2021. Ook Twitter en Snapchat groeien sterk.
🔎 Waar we ons vorig jaar afvroegen of Instagram aan zijn plafond begon te komen, is het platform procentueel gezien van de grootste platforms veruit het hardst groeit (+11%). Good job Instagram.
🔎 Het dagelijks gebruik groeit vooral bij TikTok, YouTube en Instagram. Het aantal dagelijkse Facebook-gebruikers daalt, maar staat nog steeds op nummer 2 als meest gebruikte social media kanalen.
🔎 TikTok groeit het sterkst onder twintigers en 42% van de 15 tot 19-jarigen zit inmiddels dagelijks op TikTok. Die laatste groep is wel minder vaak op Instagram en Snapchat te vinden.
🔎 ‘Kleinere’ platforms als Telegram, Houseparty, WeChat en Tumblr zijn eigenlijk best groot. Telegram kent zelfs 1,6 miljoen(!) gebruikers in de doelgroep 15 jaar en ouder.
De grote winnaar
Met stipt TikTok. Verrassend? Als we naar onszelf kijken in ieder geval niet. Want eerlijk is eerlijk, door deze ietwat verslavende filmpjes hebben we inmiddels een heleboel uren slaap misgelopen, oeps.
Vragen over het nationale social media onderzoek 2022? Meer weten? Of misschien toch benieuwd naar het hele rapport? Stuur ons een berichtje. 🤗