Ja, dat lees je goed. Je kunt op Facebook automatische berichten versturen via Messenger. En dat is nog makkelijk in te stellen ook. Wij vertellen je het nut van deze berichten en hoe je dit aanmaakt.
De plussen van automatische berichten
+ Meer betrokkenheid
We geven toe, automatische antwoorden klinkt nu niet bepaald de meest persoonlijke en klantvriendelijke aanpak. Het is maar net hoe je de hele term aanvliegt. Door het instellen van automatische berichten via Facebook Messenger zorg je ervoor dat je binnen no-time een antwoord geeft aan je (potentiële) volgers. Door het snelle schakelen voelen ze zich gehoord, tonen ze eerder begrip en dat zorgt dan weer voor meer betrokkenheid.
+ Tijdbesparend
Automatische berichten scheelt tijd. Of tenminste, dit ligt natuurlijk wat een (potentiële) volger vraagt én wat jij in zo’n bericht schrijft. Zo kun je gaan voor iets simpels als ‘’Hi <naam>, dankjewel voor je berichtje. We beantwoorden deze zo snel mogelijk.’’ of kan je ervoor kiezen om alvast je meest gesteld vraag te tackelen door het stukje aan te vullen met: ‘’Wil je een tafel reserveren? Reserveer online via <website>.’’ of ‘’Heeft je vraag haast? Dan kun je beste bellen naar <telefoonnummer>’’. Wedden dat je zo een aantal kunt wegstrepen.
+ Je (potentiële) volger weet waar hij/zij aan toe is
Je hebt een dringende vraag aan een bedrijf en besluit een berichtje te sturen. 5 minuten gaan voorbij, 15 minuten gaan voorbij. De ongeduldigheid komt om de hoek kijken en na een uur ben je gefrustreerd. Een scenario die we allemaal wel kennen, toch? Door je (potentiële) volger te laten weten dat je het berichtje hebt ontvangen weet degene waar hij/zij aan toe is. En dit is belangrijker dan je denkt. Niet weten of en wanneer ze geholpen worden, is voor sommige (potentiële) volgers zelfs vervelender dan de wachttijd of klacht zelf.
Alleen voor bedrijfsprofielen
Let op! Automatische berichten op Facebook is een marketingtool speciaal voor bedrijfsprofielen. Heb je je account nog niet omgezet naar een bedrijfsprofiel? Doe dit dan eerst. Heb je al wel een bedrijfsprofiel? Dan hoeft dit natuurlijk niet meer.
Zo maak je een automatisch bericht aan
1 | Ga naar ‘Postvak In’ van Business Suite
2 | Klik bovenin je scherm op ‘automatische reacties’.
3 | Vink het ‘expresantwoord’ aan en klik vervolgens op ‘bericht bewerken’
4 | Voeg een stukje tekst toe en klik rechtsboven op opslaan.
Zo makkelijk? Ja, zo makkelijk.
Hopelijk is het nu helemaal duidelijk hoe je een automatisch bericht via Facebook maakt! Toch nog vragen of dit onderwerp of over iets heel anders? Neem vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee.