We horen deze vraag vaak in gesprekken terugkomen: ‘’Instagram Stories, is dat nu wel nodig? Ik bedoel, je steekt er tijd en moeite in en na 24 uur tijd is het alweer weg? Dat is toch superzonde.’’ Zeker niet! Deze tijdelijkheid is juíst de kracht. Ephemeral content (ja, het is een mond vol) geeft een enorme boost aan je betrokkenheid én je bouwt veel makkelijker een band met je volgers op, omdat het een stuk persoonlijker en informeler is. Dit verklaart gelijk de kracht van tijdelijke content. Naast dit kent tijdelijke content nog meer voordelen en mogelijkheden. Welke dat zijn? Dat lees je verder in de blog.
Ephe-blabla, waarom werkt het?
Ephemeral content is een slimme marketingvorm. Zo speelt het perfect in op onze korte spanningsbogen, ons verlangen naar exclusiviteit en de angst om dingen te missen. Dit gecombineerd met het voordeel dat deze contentvorm redelijk makkelijk te produceren is, is het iets wat ieder bedrijf moet inzetten. Wij nemen je mee in de voordelen en mogelijkheden.
1. Hé, jullie ken ik!
We zeiden het al kort in de intro, ephemeral content geeft ruimte voor informaliteit. De content die je via ephemeral content deelt, is waarschijnlijk van minder waarde voor jouw algemene tijdlijn dan belangrijk nieuws of inhoudelijke informatie. Door deze vorm van informaliteit in te zetten, zorg je ervoor dat je bedrijf minder statisch overkomt en het juist óók het menselijke karakter laat zien. Zo herkent en identificeert de doelgroep zich sneller met jou en je bedrijf waardoor er een (betere) band ontstaat.
2. Hé, wij jou ook
Naast dat volgers jou of je bedrijf beter willen leren kennen, is dat andersom natuurlijk ook. En hoe leuk is het om dat via polls, vragen of quizzen te doen. Door deze functionaliteiten in te zetten, stimuleer je op een laagdrempelige manier je doelgroep om de interactie aan te gaan én leer je je doelgroep beter kennen. En wees niet bang dat je te opdringerig bent of te veel van ze vraagt. De content is als het ware een eendagsvlieg. Alles verdwijnt in korte tijd en daarnaast hebben je volgers altijd zelf de keuze om het wel of niet te bekijken of wel of niet mee te doen.
3. (On)opvallend adverteren
Wist je dat je ook kunt adverteren met ephemeral content? Deze advertenties worden automatisch tussen de gewone ‘content’ afgespeeld, waardoor het voor de gebruikers, als je het goed aanpakt, veel minder als ‘advertentie’ aanvoelt. En ja, dat vinden we tegenwoordig allemaal juist heel fijn.
4. Voor de grote jongens
Heb je 10.000 volgers op je Instagram-account? Lucky you ;). Vanaf 10.000 volgers ben je namelijk in het bezit van de swipe-up functie en stuur je je volgers heel makkelijk en snel door naar een bepaalde pagina van je website. Superhandig. Zeker als je iets wilt verkopen, meer informatie wilt geven of ze een bepaalde video wil laten zien. Ben je nog niet bij de 10.000 volgers? Don’t worry. Je kunt natuurlijk altijd doorverwijzen naar de link in bio.
De kracht tijdelijke content
We horen je al denken. Oké, en hoe nu? Tip van LOT: ga experimenteren met verschillende Instagram Stories en Facebook-verhalen. Begin eens met het delen van kijkjes achter de schermen, je aanbod, successen of een stukje advies (kennis). Daarna kun je gaan kijken wat voor je werkt, wat past bij je bedrijf en wat je doelgroep het meeste aanspreekt.
Heb je nog vragen over de de kracht van tijdelijke content, lukt het nou niet helemaal of zie je door de bomen het bos niet meer? Schroom dan niet en stuur ons een berichtje. Succes!