We horen het nog te vaak: ik wil een bereik van 3 miljoen of ik wil minimaal 10.000 likes op deze video. Natuurlijk geven deze cijfers een goede indicatie van hoe je het doet op social media, maar nog te vaak vergeten we het achterliggende, échte doel van social media: hoeveel nieuwe business levert het op?
Kijk verder dan je neus lang is
Heel eerlijk, ook wij vergeten het soms. Ook wij zijn nog te vaak en te snel geneigd te denken dat een Instagram post met een bereik van 200.000 het beter heeft gedaan dan een post met een bereik van 10.000. Maar hoe naïef is dat eigenlijk? Het bereik is slechts een oppervlakkig cijfer. Veel beter is om te kijken naar hoe al deze social media-activiteiten hebben bijgedragen aan cijfers die wat verder in je marketingfunnel liggen. Denk aan: aantal ingevulde contactformulieren, aantal gemaakte reserveringen of de hoeveelheid verdiende knaken.
Tijd voor actie!
Pak je statistieken er eens bij en vertel eerlijk: zijn de posts waar jij het meeste bereik mee scoorde ook de posts waardoor je meer business kreeg? Leverde die ene winactie of die ‘tag degene die …’-post ook daadwerkelijk meer op dan een post die minder mensen aansprak, minder bereik had, maar wél waardevol was voor die kleinere groep?
Stop met alleen maar te kijken naar bereik en weergaven, maar kijk naar wat de doelgroep met je bericht doet. Liever 10.000 minder mensen bereikt en een volle agenda, dan een torenhoog bereik met weinig tot geen werk. Hoe denk jij over het doel van social media?