Het is het einde van de maand, dat betekent dat we voor de meeste klanten de contentkalender voor de volgende maand aan het vullen zijn. Welke producten, diensten of onderwerpen verdienen aandacht? Komt er een actie aan? Zijn er leuke dagen om op een creatieve manier op in te haken? Samen wordt er gekeken naar alle input en vervolgens gaan wij aan de slag met de invulling ervan. Teksten worden geschreven en bijhorend beeld geschoten. Waarom wij graag met zo’n kalender werken? We hebben de voordelen van een contentkalender opgesomd.
1. Het bespaart tijd
Net als met zoveel dingen, groeien je social mediakanalen alleen wanneer je er tijd en aandacht aan schenkt. Door een contentkalender te gebruiken, ben je makkelijker in staat vooruit te plannen en hoef je nooit meer last-minute en een tikkeltje wanhopig het internet af te speuren naar een afgezaagde quote die iedereen al tig keer voorbij heeft zien komen. Doordat je in 1x meerdere posts bedenkt, hoef je niet elke keer op te starten en zal je merken dat wanneer je in die content flow terecht komt, je de een na de andere post uit je mouw schudt. Die bespaarde tijd kun je dan weer goed inzetten voor bijvoorbeeld het checken van je statistieken, het verhogen van je betrokkenheid óf het updaten van je Instagram-biografie. Want ook daar worden je socials beter van.
2. Het helpt bij het verzamelen van creatieve ideeën
Heb je tussendoor een megagoed idee? Schrijf deze dan alvast bij de volgende maand of maak net als ons een ideeën kolom waar je al je tussentijdse creatieve uitspattingen in kwijt kan. Extra tip: kom je iets leuks tegen van een ander bedrijf? Zet deze dan ook in deze kolom. Dit helpt je de volgende keer weer!
3. Het verkleint het risico op fouten
Ken je dat gevoel dat wanneer je nog even snel iets moet doen, het dan vaak minder goed of langzamer gaat dan wanneer je het zou doen als je er genoeg tijd voor zou nemen? Zo gaat het ook vaak bij het ad-hoc plaatsen van social mediaberichten. Wanneer je van tevoren goed nadenken over wat je wilt delen, heb je meer tijd om het voor te bereiden of te laten checken door iemand. Zo worden je posts dus alleen maar beter en beter!
4. Iedereen weet waar hij aan toe is
Werk je samen met meerdere mensen? Dan is het fijn dat iedereen weet wanneer wat online komt. Ook wanneer er bijvoorbeeld door een bepaalde gebeurtenis veel moet worden aangepast (denk aan het Corona-virus begin maart), is zo’n contentkalender ideaal om voor iedereen duidelijkheid te scheppen en overzicht te creëren.
5. Je bent consistent zichtbaar
Een contentkalender helpt je van tevoren na te denken over je planning en verplicht je bijna tot het consistent posten. Wat uiteindelijk alleen maar goed is voor je bedrijf. Want door consistent te posten, ziet je doelgroep je vaker, krijg je meer contact, groeit je betrokkenheid en worden je berichten vaker getoond.
De voordelen van een contentkalender
Zo, dat waren de grootste voordelen van een contentkalender. Weten met welke tool wij onze contentkalender maken en hoe we dat precies doen? Laat het ons weten in een reactie hieronder of stuur ons een persoonlijk berichtje.
Permalink
Permalink