In je statistieken van Instagram duiken, is meer dan alleen kijken naar welke foto, video of verhaal het beste presteerde. Volgens ons is het écht begrijpen van hoe je content presteert, de sleutel tot het ontwikkelen van een goede strategie. Eentje die werkt voor jou als bedrijf. So, let’s dive in het nut van Instagram statistieken!
Bedrijfsprofiel? Check!
Let op! ‘Statistieken’ van Instagram is een marketingtool speciaal voor bedrijfsprofielen. Heb je je account nog niet omgezet naar een bedrijfsprofiel? Doe dit dan heel gemakkelijk en snel door de volgende stappen te volgen. Heb je al wel een bedrijfsprofiel? Dan kun je deze stappen natuurlijk overslaan.
- Ga naar je profielpagina, klik op de 3 streepjes rechts bovenaan en klik op ‘Instellingen’ (tandwielicoontje).
- Klik vervolgens op ‘Account’ (poppetje in rondje) en klik op ‘Overschakelen naar bedrijfsprofiel’.
- Optioneel: koppel je Instagram-bedrijfsprofiel aan je Facebook-bedrijfspagina voor een optimale integratie tussen beide social mediakanalen.
- Controleer alle contactgegevens en tik op ‘Klaar’.
Het nut van Instagram statistieken:
Je weet wie je volgers zijn
Eén van de meest laagdrempelige en makkelijk te begrijpen onderwerpen uit de statistieken is de doelgroep. En handig zijn deze statistieken ook, want wanneer je dus op ‘Doelgroep’ klikt, zie je waar je volgers wonen, hoe oud ze zijn, of het meer mannen of vrouwen zijn én wanneer ze actief zijn. Op die manier krijg je een beter beeld van welke personen er achter al die namen schuilen.
Je vindt de beste tijd om te posten
We noemden het net al heel even, maar onder diezelfde tab ‘Doelgroep’ zie je ook op welke dagen en op welke tijdstippen je volgers het meest actief zijn. Zo bepaal je dus op welke dag en hoe laat je het best een bericht kan posten. Door dit te testen en uit te proberen, filter je uiteindelijk de beste tijdstippen én dat kan je veel opleveren. Hint: algoritme.
Je ziet wat wel of niet werkt
Onder de eerste tab ‘Inhoud’ vind je alle statistieken die gaan over de berichten en verhalen die je hebt geplaatst. Zo kun je bijvoorbeeld zien in welke periode, welk bericht de meeste opmerkingen heeft gekregen. Of welk bericht het grootste bereik had, welk bericht het vaakst is opgeslagen, welk bericht de meeste volgers heeft opgeleverd of welk bericht tot websiteklikken heeft gezorgd. Je leest, je ziet heel veel. Maar het allerbelangrijkste is om te kijken naar welk bericht de meeste betrokkenheid heeft opgeleverd, want betrokkenheid is waar het tegenwoordig om draait. Zie je een bepaald patroon? Dan is dat heel goed, want dan weet je dat je zulk soort content vaker moet gaan delen. Dit allemaal met als doel om betere resultaten te behalen!
Je creëert meer engagement
Nu je meer weet over wie je volgers zijn, wanneer ze actief zijn én welke content voorheen goed of minder goed presteerde, kun je daar je content en timing op afstemmen. Dit zal uiteindelijk leiden tot een groter bereik, meer volgers en meer engagement van je doelgroep.
Het nut van Instagram statistieken
Meer weten over die interessante cijfertjes en weetjes van Instagram? Neem dan eens contact met ons op voor een social mediatraining die in het teken staat van (het nut van je) Instagram statistieken .
Permalink
Permalink
Permalink