Een hallo, handdruk of oogcontact en het is al gebeurd. Je hebt je oordeel klaar. En dat terwijl je zelf 9 van de 10 keer nog aan het nadenken bent wat je op dat moment het best kunt zeggen of doen. Dit is natuurlijk een voorbeeld van hoe het er face-to-face aan toe gaat, maar online geldt eigenlijk hetzelfde. Neemt je potentiële klant een kijkje op je Instagram-profiel, dan beslist hij in 1 tot 3 seconden of hij of zij je account wel of niet gaat volgen. Absurd, maar zo gaat het. En een van de dingen die een kijker als eerste ziet wanneer hij/zij op je pagina komt is je biografie. Belangrijk dus dat deze boordevol waardevolle informatie staat, zodat de kijker, je volger wordt. Daarom hier een zestal Instagram biografie tips hoe je een perfecte, eerste indruk maakt op je account.
Tip 1. Wees duidelijk
Wie ben je? Wat doe je? Wat bied je aan? En voor wie? Een goede Instagram biografie moet in één opslag duidelijk maken of het volgen ervan de bezoeker iets gaat opleveren. Oftewel, what’s in it for them?
Tip 2. Gebruik alle karakters
Dat dat lastig te vermelden is in slechts 150 karakters, daar zijn we het helemaal mee eens. Maar wist je dat je je dikgedrukte naam (dus niet je @gebruikersnaam) ook kunt wijzigen? Dat betekent dat je 30 karakters meer tot je beschikking hebt!
Tip 3. Zorg voor rust en overzicht
Natuurlijk wil het oog ook wat. Want zeg nou eerlijk, een lange trein aan woorden ziet er toch een stuk saaier uit dan een gezellige opsomming met bijvoorbeeld emoji’s? Passen emoji’s niet helemaal bij je bedrijf? Dan kun je ook speciale tekens gebruiken of kiezen voor witregels. Hierbij moet je alleen wel een kleine truc toepassen, want witregels kun je niet zomaar in je biografie plaatsen. Hiervoor moet je je tekst eerst in de notities van je telefoon zetten en de zinnen niet met een spatie, maar meteen met een enter eindigen. Vervolgens kopieer je deze tekst en plak je deze in je biografie. Et voilà, een overzichtelijke biografie!
Tip 4. Voeg een call to action toe
Wat wil je dat bezoekers doen wanneer ze op je profiel komen? Wil je dat ze een product kopen? Doorklikken naar een speciale actie? Of informatie aanvragen over je diensten? Benoem dit in je biografie en verwijs hierbij naar een link (de welbekende link in bio).
Tip 5. Kies een goede profielfoto
Dat betekent dat je een foto kiest van goede kwaliteit, eentje die past in het ronde formaat, is genomen met goed licht en niet wegvalt in de achtergrond. Nog meer? Ja, zorg voor herkenbaarheid! Een grotere organisatie zal daarbij eerder kiezen voor een logo, terwijl een zzp’er juist hét gezicht van de organisatie is en daarom een foto van zichzelf uploadt.
Extra tip, je foto komt ook tevoorschijn wanneer je een reactie plaatst of wanneer mensen naar je account zoeken. Kijk dus niet alleen hoe je foto eruitziet op je profiel, maar ook in de andere situaties.
Tip 6. Zorg dat je contactgegevens kloppen
Het klinkt heel logisch, maar toch komen we het nog vaak genoeg tegen dat bedrijven hun contactgegevens vergeten in te vullen. Zonde! Want wanneer iemand contact met je wil opnemen en dit niet 1, 2, 3 kan vinden, is hij of zij sneller geneigd naar een ander te stappen.
Heb je je biografie opnieuw ingericht, maar twijfel je nog over bepaalde Instagram biografie tips óf wil je gewoon dat stukje zekerheid dat je goed zit? Stuur ons een mailtje of DM en we voorzien je van feedback. Succes!